Logo

tuinen PDF Print E-mail
zondag, 07 februari 2016 20:32

Ha allen,

Gisteren ben ik eens even naar de botanische tuinen van de universiteit gereden met het fietsje. Het is op slechts 1.8 km afstand en op de heenweg is het vooral naar beneden rijden. Het weer was mooi met 15 graden en een zonnetje zoals het eigenlijk de hele week al was. De botanische tuinen zijn behoorlijk groot en je kunt er zeker een volledige middag spenderen om later nog eens terug te komen tijdens een ander seizoen. Ik heb maar een klein gedeeltje bekeken op mijn dooie gemakje. Als medewerker van de universiteit kom je er namelijk gratis in dus misschien dat ik volgende week de rest ga bekijken. Heb vooral het gedeelte over Californië, de oostkust van Noord-Amerika en Mexico gezien. Niet veel was in bloei, maar toch was het mooi om eea te zien. Even uitwaaien.

En toen moest ik weer naar boven rijden met de mountainbike. Met 116 m klimmen over ietsje minder dan 1 km (=12%) was ik blij dat ik boven was bij de Lawrence Hall of Science waar ik een aantal weken geleden ben geweest tijdens het weekend. De rest van de korte rit (0.8 km) was vrij vlak. Ben nog niet een keer helemaal naar boven gereden vanaf de universiteit, waarvoor je een bijzonder goede conditie moet hebben. Wellicht later deze maand eens proberen. Aan het weer zal het niet liggen.

alt

Leuk plantje in de botanische tuinen.

Op het werk ben ik redelijk ver gekomen met het analyseren van een dataset met behulp van een programmeertaal die ik aan het leren ben. Deze week gaan we verder. Bovendien is een bachelorstudent begonnen aan zijn onderzoeksproject op donderdag. Die begeleid ik samen met mijn supervisor. Hij zal data te verzamelen over schelpen uit de Krijt periode om deze dataset aan het einde van het semester te analyseren. Tussen het normale werk door waren er diverse bijeenkomsten, veel meer dan ik gewend was in Florida. Hierdoor blijft er een stuk minder tijd over voor onderzoek. In de avonduren en op zaterdag ben ik bezig geweest om twee revisies en twee reviews de emaildeur uit te werken. Eén verhaal van een student uit Florida is naar aanleiding hiervan al geaccepteerd! Joepie, met name voor de student.

Morgen heb ik een telefoongesprekje met West Virginia University over een permanente positie waarop ik heb gesolliciteerd. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk nog vele kandidaten waarmee ze gaan praten dus een goede voorbereiding is belangrijk. Daar ga ik zo maar eens mee verder.

Tot de volgende week,

Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2016 20:40

puf puf PDF Print E-mail
maandag, 01 februari 2016 06:19

Ha allen,

Niet zoveel nieuws deze week! Deze week ben ik maar eens een stukje gaan fietsen tegen de heuvel op naar huis toe. Dat ging redelijk goed zodat ik tot de Botanische Tuinen ben gekomen (170 m klimmen) en toen was ik behoorlijk moe want het werd steeds steiler. Daar heb ik op de laatste bus gewacht om een lang en steil stuk te vermijden en er bij de volgende halte uit te stappen. Niets meer gewend he. Als mijn conditie beter is, ga ik eens proberen een stukje verder te komen (=helemaal boven, want dat is de volgende stap). Gelukkig voelde mijn knie de volgende dag redelijk goed!

Qua onderzoek ben ik nog steeds data aan het verzamelen en een programmeertaal aan het leren genaamd R zodat het kan worden toegepast op een enorme database van fossielen. Ik maak al vorderingen en hopelijk komen deze maand de resultaten op het scherm. In mijn ‘vrije tijd’ moeten er diverse dingen gebeuren zoals het reviewen van artikelen en het reviseren van een artikel met een student. Dat is nu bijna af en wordt hopelijk in maart al gepubliceerd.

alt

De sabeltandtijger Smilodon is het staatsfossiel van Californië. Dit bronzen afgietsel staat voor het aardwetenschappengebouw op de campus.

Over studenten gesproken: hier in Berkeley heeft men een programma voor bachelorstudenten om onderzoekservaring op te doen. Hiervoor hebben mijn supervisor en ondergetekende drie projecten aangeboden voor een semester. Op één project hebben maar liefst vijf studenten gesolliciteerd, terwijl de andere twee geen sollicitanten trok. Dat project gaat dus zeker door en de komende weken gaan we hiermee beginnen. Zo krijg ik weer wat meer ervaring met het begeleiden van studenten, al heb dat al een aantal keer gedaan met studenten in Florida. Hopelijk komen er enige resultaten uit het onderzoek. Ben benieuwd hoe ver de student of de studenten gaan komen.

Februari wordt een druk maandje! Een aantal praatjes, veel onderzoek doen en tenslotte een leuk reisje naar Florida. In juni gaan Cristina en ik naar Frankrijk overigens voor een conferentie over fossielen krabben, kreeften en garnalen. Het registratiegeld is betaald en we hebben al een klein apartementje geboekt op 1-2 minuten lopen van het conferentiezaaltje. Mijn ouders gaan ook mee als toerist om de omgeving van Normandië te herontdekken.

Tot volgende week!

Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2016 20:35

lentesemester 2016 begonnen PDF Print E-mail
zondag, 24 januari 2016 21:53

Ha allen,

En dat is alweer weekje drie in Berkeley. Nog steeds ga ik met het busje op en neer naar de faculteit behalve een dagje als er boodschappen gedaan moeten worden. Met de bus of lopen naar de supermarkt is simpelweg te ver en kost te veel tijd. Niet dat ik die dag met boodschappen en al naar boven fiets. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 6.5% (over 4.35 km) als ik een wat minder steile route neem, waar de bus ook langs gaat, is al een lastig ritje zonder gewicht. De volgende dag komt het fietsje weer naar boven toe, voorop of achterop de bus. Deze week proberen om eens een stukje verder geraken met klimmen. Het wordt namelijk voor het eerst mooi weer met zonneschijn, want regen was er regelmatig in de afgelopen weken. De temperaturen zijn hier behoorlijk stabiel: maximum en minimumtemperaturen schommelen van ongeveer 7-15 graden en het vriest hier nooit. Zelfs in Florida heeft het iets gesneeuwd afgelopen week, maar niet hier.

alt

De voorkant van het Valley and Life Sciences gebouw waar ook mijn kantoor in zit.

Het semester is hier begonnen sinds dinsdag na de vrije Martin Luther King dag op maandag. Het is meteen een stuk drukker. Mijn supervisor is een stuk drukker met het begeleiden van studentonderzoek en lesgeven, terwijl ik hard werk aan onderzoek. Op vrijdag was er behoorlijke aanloop in het lab: vele studenten van elders kwamen kijken en praten om te ontdekken of Berkeley iets voor hen is in de komende jaren voor hun master of PhD studie. Natuurlijk kijken ze ook naar andere universiteiten en er is geen garantie dat ze een aanbod krijgen van Berkeley. Voor ons onderzoeksgroepje kwam er een potentiele studente kijken met wie we hebben geluncht. Later was er nog een avondbuffet voor alle mogelijk toekomstige master en PhD studenten. De eerstejaar PhD studenten regelen dit allemaal, ook voor zaterdag wanneer ze op veldwerk gaan om een dagje te ontspannen.

Verder heb ik een vluchtje geboekt naar Florida voor de lentevakantie daar. Eind februari tot begin maar ben ik daar. Cristina gaat niet op veldwerk naar Panama maar heeft dus vrij van de klas die ze lesgeeft.

Hopelijk ziet de website er weer normaal uit volgende week. Ik heb geen idee hoe het kan dat er vele vraagtekentjes staan op de voorpagina en elders dus ik heb mijn provider een emailtje gestuurd.

Adiel

Laatst aangepast op maandag, 01 februari 2016 05:54

op en af PDF Print E-mail
zondag, 17 januari 2016 20:29

Ha,

En dat is weekje twee in Berkeley. Na zoveel keer het ritje gedaan te hebben met de shuttlebus begint het te wennen: de steile weg naar beneden en naar boven met af en toe een mooi uitzicht op het stedelijke kustgebied (zie blogfoto vorige week) en een enorme stadium waar we bijna in rijden alvorens op de campus aan te komen. Het wordt drukker en drukker want de studenten komen langzaamaan weer terug naar Berkeley. Het semester begint dinsdag weer officieel na Martin Luther King day op maandag, wat een vrije dag is. Dat kan ik goed merken, want de gratis shuttlebussen rijden dan ook niet net zoals in het weekend. Daarom zit ik gewoon hier bijna bovenop de heuvel dit weekend en maandag, al gaat er wel een andere bus (duur lang en is tegen betaling). Werk kan namelijk ook uitgevoerd worden vanaf mijn computer want drie dagen stilzitten (qua werk) is me ook niets. Stilzitten is het wel qua lichamelijke activiteit.

alt

Het benedengedeelte van dit huis is mijn apartment.

Afgelopen week ben ik voor het eerst met mijn fiets naar beneden gereden op een droge dag, want het is vrij nat hier deze winter. Een 280 meter hoogteverschil over 4 km of zoiets gaat natuurlijk enorm snel. Die fiets had ik beneden weer nodig om boodschappen te doen in een grotere winkel dan vorige week. Alles wat je koopt, moet je ook weer meenemen naar boven toe. De fiets heb ik maar in mijn kantoor gezet want naar boven fietsen is al een enorme uitdaging laat staan met veel te veel boodschappen op de rug en in je hand. Fietsen van de supermarkt naar het kantoor en daarvandaan lopen naar de bushalte en van de bushalte naar huis was al zwaar genoeg met de hoogteverschilletjes en de boodschappen.

Naast werken deze week, toch wel lange dagen, waarbij ik een programmeerprogramma probeer onder de knie te krijgen en het uitbreiden van een database met wetenschappelijke gegevens over sporen van rovers in het verleden, was er nog tijd voor andere dingen. Heb maar weer eens gesolliciteerd voor een permanente baan in mijn vakgebied en een review afgekregen! Dat was mooi. Verder ben ik deze week uitgenodigd om een praatje te geven aan de andere kant van de baai voor de paleontologie groep aan de Stanford University, nog zo’n bekende universiteit hier in de buurt én wereldwijd overigens. Dat gaat op 18 februari gebeuren. Vrijdag ben ik nog even een biertje wezen drinken met jonge faculteitsleden (onder 50 jaar over het algemeen), al moest ik weer snel weg om de laatste bus te halen.

Volgende week een nieuwe blog!

verhuisd naar Berkeley PDF Print E-mail
maandag, 11 januari 2016 01:46

Ha,

Vandaag komt de blog uit mijn nieuwe apartement in heuvels van Berkeley in Califonië. Maandag ben ik vertrokken vanuit Pratt, Kansas, weer terug op weg naar Californië. Op het vliegveld van Wichita, Kansas, afscheid genomen van Cristina die nog een tijdje in Florida blijft werken t/m juli. Via Las Vegas ben ik zo met twee tassen en een rugzak op het vliegveld van San Francisco aangekomen. De trein (BART) was bij het vliegveld nog niet vol, maar wel halverwege en toen ik eruit moest. Toch heb ik snel bus 65 kunnen vinden om uiteindelijk om een uurtje of 7 aan te komen bij waar ik wezen moet. Enige vertraging kwam omdat het vliegtuig Las Vegas maar niet wilde verlaten en omdat het ophalen van de koffers lang duurde. Het systeem daar op het vliegveld werkt niet: het is blijkbaar te veel moeite om aan te geven op welke band de koffers eruit komen rollen en bijna iedereen stond verkeerd. Gelukkig was alles nog heel overigens.

Bij het apartment aangekomen na een klein stukje lopen vanaf de bushalte heette Katharine Young, de huisbazin, me welkom en bood me zelfs avondeten aan. De soep en salade waren prima te eten. Dat was ook een gelegenheid om verder kennis te maken: zij geeft les in antropolgie/folklore op de San Francisco State University. De volgende dag was gewoon een werkdag net als de rest van de week. Na het werk op dinsdag heeft mijn supervisor me geholpen om alle spullen in mijn kantoor, inclusief mijn mountainbike, naar boven te krijgen met zijn pick-up. Het hoogteverschil voor 3.4 km is 270 m. Even daarvoor had ik wat boodschapjes gedaan in de lokale supermarkt net ten westen van de campus. Zo met wat hulp is het zoveel sneller gegaan dan een paar keer op en neer met de bus om alle spullen boven te krijgen.

alt

Uitzicht in de morgen op weg naar de bushalte bij de Lawrence Hall of Science.

Overigens kan ik door de week een gratis busje nemen naar beneden naar de campus en weer terug. Dat wist ik nog niet voordat ik hier kwam. Zeker nu mijn knie nog enige problemen geeft, is dit een uitkomst! De laatste bus terug gaat overigens om 19:00 uur en die heb ik nog niet gemist gelukkig.

Vandaag, zondag, heb ik naast wat werk mijn kleren gewassen (wasmachine en droger zijn toegankelijk bij de huisbazin die boven me woont met samen met een promovendus). Verder ben ik een uurtje naar de Lawrence Hall of Science geweest. Dat is een wetenschapsmuseum voor met name kleine kinderen. Het was slechts op 10 minuten lopen en naast de bushalte die ik altijd gebruik dus wilde wel even zien wat het was. Ook vanaf dat museum was er een mooi uitzicht, net als ietsje eerder op weg naar de bushalte.

Tot volgende week!

Laatst aangepast op maandag, 11 januari 2016 01:54

Kansas deel 2 PDF Print E-mail
zondag, 03 januari 2016 21:18

Ha iedereen,

Vorige week had ik het over sneeuw. In de ochtend ervoor hadden sommige websites het nog over 25+ cm, maar er helemaal NIETS gevallen. Dikke onvoldoende voor de 'voorspellers' dus! Natuurlijk is er wel sneeuw ten oosten, westen, noorden en vooral ten zuiden van ons gevallen. Gelukkig heeft het een paar dagen later toch nog gesneeuwd, al was het maar een centimeter.

Het is lang geleden dat ik zo stil heb gezeten zoals afgelopen week. Ik heb bijna geen enkele calorie verbrand. Dit vooral om mijn knie maar te laten rusten. De hamstringrekoefenen hadden een tegenovergesteld effect dan gehoopt. Toen ik mijn knie ook nog eens verkeerd neerzette op vrijdagavond bij het instappen in de auto vanaf een restaurant was de conclusie duidelijk: dit gaat niet over met rust alleen. Hopelijk kan ik begin januari de dokter bezoeken. Fietsen zal niet gemakkelijk gaan met deze knie dus ik zal de bus veel gaan gebruiken van en naar mijn nieuwe apartment in de heuvels van Berkeley.

Morgen vlieg ik alweer terug om hopelijk ergens in het begin van de avond aan te komen in dat apartement. Een dagje later kan ik waarschijnlijk al mijn spulletjes ophalen in mijn kantoor, al zal ik ook boodschappen moeten gaan doen op de 5e januari. Volgende week meer over mijn nieuwe apartment, want zelf heb ik alleen foto’s gezien.

alt

Scrabble in het Engels! Een woordenboek is dan erg handig om toch een beetje bij te blijven. Foto: Cristina Robins

Afgelopen week heb ik gewerkt aan diverse projecten en natuurlijk ook een beetje vakantie gehouden. In de avond hebben we met name spelletjes gedaan en overdag heb ik heel wat darts kunnen kijken tussen het werk door. Op zaterdag zijn we in de morgen naar Doris, de grootmoeder van Cristina, geweest en in de avond zijn we met de ouders van Cristina naar Star Wars geweest. Leuke film, maar wel voorspelbaar.

Hong Kong is trouwens niets geworden. Niet onverwacht overigens. Volgende week een blog vanuit Berkeley, Californië!

Laatst aangepast op zondag, 03 januari 2016 21:23

in Kansas PDF Print E-mail
zondag, 27 december 2015 19:08

Zo, ik ben weer in Kansas voor de feestdagen na een maandje in Californië te hebben gewoond.

Afgelopen week heb ik drie dagen in mijn kantoor gewerkt, vooral om na te denken en te praten met mijn supervisor over projecten die we samen gaan doen. Er is zoveel te doen dat er gekozen moet worden voor het project of de projecten die het meest bruikbaar zullen zijn voor anderen in de toekomst, als het eenmaal gepubliceerd is.

Dinsdagavond heb ik alles ingepakt want het werd weer tijd om te verhuizen. Mijn supervisor heeft me woensdagochtend geholpen om alles naar het kantoor te brengen inclusief mijn fiets. Op dit moment heb ik namelijk geen apartement of kamer in Californië dus bijna alles is tijdelijk opgeslagen op de universiteit. Donderdagochtend is Naomi, de huisbazin bij wie ik in woonde voor een maandje in Oakland, zo vriendelijk geweest om me weg te brengen naar het vliegveld van Oakland. Via een korte tussenstop in Las Vegas, waar ik in het vliegtuig kon blijven zitten en dus niet heb kunnen gokken op het vliegveld zelf, ben ik naar Wichita in Kansas gevlogen op de 24e. Daar aangekomen kwamen Aric, Melanie en Cristina me ophalen vanaf het vliegveld. De volgende dag hebben we hier in Pratt kerst gevierd en cadeaus uitgepakt samen met Doris, de grootmoeder die een paar jaar geleden nog in Florida woonde, en de ouders van Cristina.

alt

Kerstdiner op de 25e december, uiteraard. Hier hebben we geen 2e of zelfs 3e kerstdag. Foto genomen door Aric Cherry.

Op de 26e zijn Aric en Melanie weer vertrokken naar elders in Kansas en dus zijn we nog met z’n vieren over voor de rest van de tijd in Kansas. Van de week gaan we waarschijnlijk nog naar Star Wars en naar een museum. Tenminste als het weer zich goed houdt, want vandaag zouden we veel sneeuw krijgen. Voorlopig is het al 12 uur net ten zuiden van ons, al krijgen we vannacht een hoopje. De voorspelling was gisterochtend nog 25+ centimeters voor vandaag, maar dat gaat het zeker niet worden.

Volgend weekend weer een blog!

afsluiting semester PDF Print E-mail
zondag, 20 december 2015 21:06

Hi,

En dat was weer een week! Afgelopen week ben ik nog meer gaan nadenken en lezen over een aantal nieuwe projecten die ik samen met mijn nieuwe supervisor wil gaan doen. Het onderzoek zal een stuk meer statistiek bevatten, waar ik een hoop van zal leren. Dat is ook het doel van zo’n tijdelijke onderzoekspositie: nieuwe aspecten leren zodat je voor een vaste baan ergens, als die er komt, nog beter uit de voeten kunt met diverse onderzoeksrichtingen. Ten opzichte van Florida zal het minder het museum induiken worden of af en toe fossielen verzamelen. Ik zit daarom bijna altijd op mijn kantoor te werken aan een database, statistiek en schrijfwerk. Verder is een werkje van een student van me verzonden. Heb er zelf een behoorlijke bijdrage aan geleverd want de student werd ziek voor een lange tijd toen het werkje voor een groot deel af was. Als afsluiting van het semester zijn we donderdag met een aantal promovendi en supervisor gaan eten bij de Indonesiër. Best lekker moet ik zeggen. Het volgende semester begint hier pas op 19 januari, daar waar Florida al twee weken eerder begint. Niet dat dit voor mij veel uitmaakt want ik geef hier geen les in Californië, maar wel voor Cristina die vanaf begin januari een semester les zal gaan geven in paleontologie in Florida. Dat vak heb ik begin dit jaar gegeven.

Verder ben ik zo goed als klaar met al het papierwerk hier nu ook de zorgverzekering voor elkaar is en de bonnetjes van de verhuizing zijn ingeleverd bij mijn supervisor. Als ik eenmaal mijn zorgverzekeringsnummer heb, ga ik snel een afspraak maken met de dokter voor januari. Sinds een maandje heb ik last van de achterkant van mijn rechterknie. Traplopen gaat moeizaam dus ik pak de lift op het werk bijvoorbeeld. Fietsen gaat daarentegen wel goed. Mijn fiets heeft gister overigens een upgrade gekregen met een nieuwe derailleur, ketting en kettingwielen. Na anderhalf jaar moest het goedkope Walmartspul vervangen worden. Wel duur maar het zal nuttig zijn wanneer ik eenmaal elke dag flink klimmen en dalen moet vanaf januari naar en vanaf mijn nieuwe apartementje.

alt

Het huis waar ik een maandje in heb gewoond in Oakland, Californië.

Komende week vertrek ik op donderdag naar Kansas om de familie van Cristina én Cristina op te zoeken die daar al is. Dat betekent dat ik woensdag alles zal gaan inpakken hier in Oakland en in mijn kantoor zet voor een kleine twee weken. Ik heb hier best fijn gewoond, maar had slechts één kamertje. Het zal een stukje ruimer en goedkoper zijn met een eigen badkamer, keukentje en slaap/woonkamer vanaf januari.

Helaas is afgelopen week mijn oom GJ Sellis plotseling overleden. Helaas zijn veel ooms en tantes op een leeftijd dat dit meer en meer gebeurt. Daar zit je dan ver weg in het buitenland. Wel lastig.

Volgende blog komt uit Kansas.

Eerste volle werkweek PDF Print E-mail
zondag, 13 december 2015 22:24

Ha allen,

De eerste volle werkweek hier in Florida zit erop, al kan ik me nog niet volledig op onderzoek focussen. Waarom niet? Er was nog afdoende papierwerk te doen zoals langs het internationale huis gaan voor een zo bleek nutteloze introductie mbt een visum. Veder was er belastingpapierwerk te doen, adreswijzingen die doorgegeven moesten worden, en een veiligheidstraining en introductie in de museumcollectie. In de collectie zijn naast veel schelpen diverse fossiele krabben en garnalen te vinden, maar wel minder dan in Florida uiteraard omdat de collectiedirecteur in Florida jaren naar die beesten heeft gezocht. Misschien kom ik nog wat leuks tegen in de collectie hier als ik er eenmaal helemaal doorheen ben gegaan. Met dit snuffelen kun je altijd weer leuke dingen ontdekken, wellicht voor een klein projectje. Ik heb vrijdag samen met een collectieassistent nog enkele kreeften voor Cristina gevonden en gefotografeerd, maar helaas waren sommige stukken afwezig.

Daarnaast waren er afgelopen week diverse bijeenkomsten en een klein feestje om het semester af te sluiten (na ja bijna dan voor de studenten want een tentamenweek staat voor de deur voor hen). Het was een goede, staande maaltijd waarbij ik wat mensen een beetje heb leren kennen. In het begin ken je bijna helemaal niemand behalve dan twee Nederlanders. In de faculteit gaat men collegiaal met elkaar om, wat het voor mij makkelijker maakt om mensen te leren kennen. En eigenlijk voor het eerste sinds dat ik in de VS werk en woon kan ik zo nu en dan nederlands praten binnen de faculteit, met Cindy Looy en Ivo Duijnstee en één van hun studenten die ook uit Nederland komt. Wel grappig hè?

alt

Mijn tijdelijke kamer in Oakland. Vanaf januari woon ik in Berkeley.

Tussen al het papierwerk door was er toch nog tijd voor onderzoek. Zo is er een projectje verzonden na vele weken werk verspreid over twee jaar, een ander is zo goed als afgemaakt, en ben begonnen met de revisie voor een andere en het uitbreiden van een database. Op donderdag ontdekte ik dat een behoorlijk groot werk over fossiele garnalen in samenwerking met een Slowaakse collega was gepubliceerd! Joepie de xoexie! Neem eens een kijkje, want het is gratis toegankelijk.

Volgende week gaan Seth Finnegan (mijn nieuwe supervisor) en ondergetekende er eens goed voor zitten om te bespreken wat voor onderzoek we gezamenlijk gaan doen.

Voor de rest begint alles al te wennen: het koudere weer ten opzichte van Florida, de drukte op de wegen, de fietsroute, de collega’s, en waar alles staat en ligt hier in het huis waar ik tijdelijk in woon tot eind december.

Volgende week weer een blogje!

verhuizing Californië PDF Print E-mail
maandag, 07 december 2015 00:46

Ha allen,

In de laatste blog schreef ik dat de volgende blog uit Californië zou komen, en dat klopt. Op woensdag de 24e november zijn Cristina en ik vertrokken naar San Francisco via Orlando en Las Vegas (met gokkasten in het vliegveld). De laatste dagen in Gainesville waren hectisch omdat je allerlei laatste dingen wilt afkrijgen mbt tot aflopende onderzoekjes. Daarnaast moest alles ingepakt worden zoals mijn kleine bibliotheek op het kantoor en mijn fiets. Die zijn per post verzonden naar Californië. Veel goedkoper uiteindelijk want we hadden ook al 6 koffers en 2 rugzakken mee.

Aangekomen in San Francisco zijn we met een soort van goedkopere versie (maar niet heus) van een taxi naar Oakland gereden met alle tassen. Daar aangekomen bleken we op het verkeerde adres te zijn. Ik had het adres vanaf een andere website opgeschreven. Gelukkig was het slechts een paar honderd meter verder dus geen probleem. Naomi, de gastvrouw, was zo vriendelijk om te helpen met alle tassen zodat een gedeelte in haar auto vervoerd kon worden. Tot 24 december zit woon in in Oakland en heb daar een kamertje, terwijl de rest gedeeld wordt met Naomi, wat wel gaat werken voor deze periode. Naomi is erg vriendelijk dus dat komt helemaal goed voor deze maand.

Samen met Cristina hebben ik Oakland, San Francisco en Berkeley (waar de universiteit is) een beetje verkend gedurende de rest van de week. Zo zijn we naar Lake Merritt geweest in Oakland, waar eigenlijk niet zo veel te beleven was, terwijl we op zaterdag naar San Francisco zijn geweest. Daar hebben we de Golden Gate Bridge en het Golden Gate Park met daarin een Japanse theetuin gezien alsook het havengedeelte. Daar is zeker nog veel meer te doen! Op zondag hebben we een auto gehuurd dichtbij de campus om het Redwood Regional Park te bezoeken, ten oosten van Oakland. Veel, heel veel grote bomen. Daarna zijn we bij de collega’s van dezelfde faculteit en Nederlanders Ivo Duijnstee en Cindy Looy wezen eten. Van Ivo heb ik nog een paar lesjes gehad in Utrecht tien jaar geleden! De huurauto kwam mooi uit die dag want met het OV duurt het best lang om op sommige plaatsen te komen tenzij je met de BART (snelle trein) gaat. Om het maximale uit de huurauto te halen, hebben we flink boodschappen gedaan net voor en ook net na het diner bij Ivo en Cindy.

alt

Bij de beroemde Golden Gate Bridge. Nou....de brug is toch echt rood. Hier staan nog eens 70 foto's. Foto's van Hong Kong, 103 in totaal, staan overigens ook online.

Maandag ben ik begonnen met papierwerk op de universiteit, voor de zorgverzekering en voor het contract. Daar ben ik voor een groot gedeelte van vorige week nog mee bezig geweest en ook aankomende week moet er nog meer gebeuren. Die dag en op dinsdag hebben we de campus gedeeltelijk kunnen bekijken inclusief de bekende Sather Tower met een schitterend uitzicht over de campus en verder. Bovendien was de inhoud van mijn kantoor in Florida aangekomen en die hebben we uitgepakt. Cristina heeft me veel geholpen met het verhuizen, wat erg fijn was. Op woensdagochtend is Cristina weer vertrokken naar Florida. Zij blijft in Florida werken tot in de zomer om haar baan daar af te maken, maar tijdens kerst zijn we beiden alweer in Kansas.

Een aantal uren later op woensdag kwam mijn fiets aangeleverd per FedEx en die heb ik gelijk die dag met hulp van Naomi naar de fietsenmaker gebracht. De fiets in de doos moest namelijk weer in elkaar gesleuteld worden. Dat is diezelfde dag nog gebeurd en daarom ben ik mooi op de fiets naar mijn kantoor geweest op donderdag en vrijdag. Het is 4 km oid om bij mijn kantoor te komen. Fijn om weer te fietsen na een ruime week. Het gaat ook gemakkelijker dan lopen overigens.

Probleempje sinds de reis naar Hong Kong was een flinke verkoudheid en problemen met mijn rechterknie en als gevolg daarvan ook de rechterenkel die wat overbelast is geraakt door het verkeerd lopen. Gelukkig gaat het dit weekend een stukje beter met rust. Dit weekend ben ik voornamelijk binnen geweest, ook wel eens lekker na bijna twee maanden met vele activiteiten. Zo begin ik, hopelijk, uitgerust aan de eerste echte werkweek in Californië als postdoctoraal onderzoeker aan de University of California Berkeley. Op vrijdag heb ik al even mogen vertellen wat voor soort onderzoek ik doe aan ons onderzoeksgroepje met de studenten en mijn supervisor Seth Finnegan. Daarnaast heb ik ook diverse mensen ontmoet binnen de faculteit. De mensen zijn hier bijzonder vriendelijk. Volgende week ga ik meer praten met Seth over welk onderzoek we precies gaan doen.

Vanaf volgende week weer een wekelijkse blog nu al het reizen (voor een paar weken) afgelopen is.