Logo

Veldwerk in ZW VS PDF Print E-mail
Monday, April 09 2018 01:09

Hallo iedereen,

Vanuit een zonnig Californië welkom bij deze nieuwe blog! Bij de vorige was ik in Arizona blijven steken tijdens het begin van het veldwerk in het zuidwestelijke gedeelte van de VS met vele promovendi en een aantal professoren. Vanuit het eerste hotel vervolgens naar de Barringer Meteor Crater gereden waar ca. 50.000 jaar geleden een steentje naar beneden is komen vallen en een krater van ca. 1.6 km breed achterliet. Mijn pet is daar ook achtergebleven vanwege de harde wind. Ik weet waar ie ligt, dus volgende keer kom ik hem weer ophalen :). Kort daarna naar Petrified Forest National Park. Niet alleen hebben we de hoogtepunten van dat park gezien (voor mij voor de 2e keer binnen twee jaar alweer), maar ook een rondleiding gekregen in de collectie van een promovendus ter plaatse. Vooral de gekleurde aardlagen in het park blijven indrukwekkend om te zien; ik zou daar best een dagje willen blijven zitten om te kijken.

alt

Keihard, letterlijk want deze fossiele boomstammen bestaan nu uit silica (net zoals veel zand op stranden).

Hotelkamer in voor het laatst, en de dag erop naar een steengroeve (Kinney) in New Mexico, met zeer mooi plantenmateriaal dat we verzameld hebben voor de collectie van het UCMP museum! Tentje opzetten daarna en in de ochtend werden we gegroet door een heuse roadrunner! Vervolgens naar de Carlsbed Caverns in New Mexico (ook bekend terrein voor mij). De lift deed het niet dus zijn we helemaal naar beneden en weer terug gelopen. Het is één van de grootste grottenstelsels ter wereld dus het duurde uren eer dat we er weer uit waren. Na een ritje naar Texas en een korte stop onderweg bij rifgesteente, was de luxe voorbij (geen douches meer) beginnend met het tenten opzetten in het Guadaloupe Mountains National Park in het westelijke gedeelte van Texas op behoorlijk hoogte (~1300 m). Het was meteen een stuk kouder in de avonden en nachten met temperaturen net iets boven het vriespunt, ook geholpen door de felle wind. Het opzetten van tenten in de hagel was niet ideaal. De volgende dagen hebben we de rifgesteenten van Perm ouderdom gezien middels lange wandelingen en daarna korte stops met spectaculaire gesteentelagen met bewijs van aardverschuivingen en wellicht aardbevingen. Het Guadaloupe Mountains National Park zelf is een nationaal park dus verzamelen was er niet meer bij. Na drie nachten weer inpakken en op weg terug naar Arizona, naar het Organ Pipe Cactus National Monument dat op de weg lag en waar het een stuk warmer was. Dit park in de Sonora woestijn is bijzonder, met al die metershoge cactussen, maar er waren ook zwarte weduwspinnen, schorpioenen en woestijnratten. Behalve in mijn tent uiteraard. De volgende dag op weg naar de Mecca Hills in zuidelijke Califonië, precies bovenop de beruchte San Andreas breuklijn. Daar had ik samen met een promovendus net voor het veldwerk nog een presentatie over gegeven voor de klas. Schitterende wandeling gemaakt door de enorm wijde en nauwe kloven met ladders en zelfs nog een ratelslang en vleermuizen gezien. De dag erop weer helemaal terug naar Berkeley, wat nu precies een week geleden is. Je ziet veel in het veld en dat soort ervaring kun je nergens anders opdoen. Bovendien is het een avontuurtje dus ik ga graag mee bij dit soort gelegenheden.

Toch leuk wakker worden in het Organ Pipe Cactus landschap.

Het veldwerk heeft echter wel z’n sporen nagelaten want verkoudheid, een onwillige knie en later in de week buikproblemen zorgden ervoor dat ik een aantal dagen vanuit huis heb gewerkt afgelopen week. Tijdens het veldwerk komt van ‘normaal’ werken minder uiteraard, al heb ik wel veel kunnen lezen op de lange reizen van kampeerplaats naar kampeerplaats. Ondanks de ongemakken toch behoorlijke progressie geboekt in de afgelopen week en een revisie van een manuscript is bijna klaar. Over twee weken ben ik er weer! Dan hoop ik ook een aantal extra foto’s online gezet te hebben van de reis.

Doei,

Adiël

LAST_UPDATED2

Add your comment

Your name:
Your email:
Title:
Comment:
  The word for verification. Lowercase letters only with no spaces.