Logo

Reis Europa en Egypte PDF Print E-mail
Wednesday, November 20 2019 04:53

Ha!

In de laatste blog had ik het al over een internationale reis. Pas in Minnesota hebben we besloten om een cultuurhistorische reis te maken en ook Nederland aan te doen. Waar naar toe? Ten eerste naar Nederland. Daarvandaan zijn we achtereenvolgens naar Italië, Griekenland en Egypte gereisd. De eerste paar dagen in Nederland was het even aanpassen aan de nieuwe tijdszone. Zo heb ik de kleine neefjes weer mogen zien en ook alle gezinsleden, onder meer op de verjaardag van broer Bernie. De volgende dag op de 18e heeft mijn vader ons weggebracht naar Eindhoven om het vliegtuig te pakken naar Napels. We zijn drie nachten in Ercolano verbleven in een erg goede Airbnb met ontbijt. De volgende dag de beroemde Vesuvius berg op met eerst de bus en later te voet voor het laatste deel. Deze vulkaan heeft in 79 n.Chr. Pompei en Herculaneum bedolven onder een laag puin, as en modder. Al sinds 1944 is deze vulkaan rustig, maar hij wordt flink in de gaten gehouden. De vulkaan is zelfs goed te zien in het centrum van Napels tientallen kilometers weg. Een bezoek aan deze licht dampende reus was indrukwekkend, maar de bestemming daarna evenzo. Pompei was echt een stad tot de grote uitbarsting. We hebben bij lange na niet alles kunnen zien in een halve dag tot de zon onder ging. Je kan er makkelijk een dagje rondlopen in deze soms goed bewaarde ruïnes uit de Romeinse tijd. De volgende dag zijn we grote stad Napels in geweest met de trein. Het National Archeological Museum was zeer de moeite waard met de vele beelden uit de Romeinse tijd, maar vooral ook de mozaïeken uit Pompei en Herculaneum zijn me bijgebleven. Niet ver daarvandaan was het Museo Cappella Sansevero met drie schitterende beeldhouwwerken, waar helaas geen foto’s van mochten worden gemaakt. Enkele mensen probeerden het toch. Daarna zijn we naar het bekende Piazza del Plebiscito gelopen en daar de dag afgesloten. In de ochtend, voordat we de trein naar Florence hebben genomen, zijn we met al onze bagage naar het eveneens bedolven Romeinse dorpje Herculaneum gelopen. Een stuk kleiner dan Pompei, maar beter bewaard. Het meest indrukwekkende waren de tientallen skeletten van mensen die tevergeefs probeerden te schuilen in de haven destijds.

De veel te dure trein naar Florence hebben we in de middag gepakt. Snel was het wel met topsnelheden tegen de 300 km/u aan. Er was te weinig tijd om nog iets te doen die dag. Dat gold uiteraard niet voor de dag erop. Het was kunstmuseum- en paleisdag met de Uffizi Gallery en het (paleis) Palazzo Vecchio, gelegen aan het met beelden versierde (plein) Piazza della Signoria. Schitterende beelden en sommige schilderijen waren te zien in de eerste locatie, waaronder enige werken van Rembrandt (welk museum heeft ze niet ;)). Toch was een schild met een groen gezicht erop geschilderd het mooiste werk m.i. samen met een schilderij van een ijzermijn. In het paleis was het uitzicht op de dom verderop in de stad eigenlijk het mooiste, vreemd genoeg voor een mooie paleis dat met bladgoud overgoten was. Daarna zijn we naar het Piazzale Michelangelo gelopen voor nog een uitzicht op de stad en de rivier. Het dagje was zo voorbij. Nog meer klassiek werk was te zien in de Galleria dell’Accademia de dag erop met onder meer de beeld van David gemaakt door Michelangelo. De dom (Florence Cathedral) was de dag ervoor al zichtbaar vanaf de paleistoren, maar van dichtbij was het van buiten nog mooier. Daarbinnen viel het eigenlijk wat tegen, maar het was dan ook gratis. We hadden die dag nog tijd over en zijn daarom maar naar het Archeological Museum of Firenze gegaan, waar het niet heel druk was. Onterecht in mijn ogen want de Egyptische en Etruskische collectie was erg goed.

De volgende ochtend op naar de hoofdstad van Italië met de trein. Nog diezelfde dag zijn we met de metro en te voet naar onder meer de Spanish Steps (met erg opdringerige rozenverkopers), Trevi Fountain, het wereldberoemde Pantheon en als laatste Piazza Navona, waarna de enige noemenswaardige regen van onze vakantie aanving in de late middag. Een overvolle bus was het eindresultaat, maar we kwamen uiteindelijk weer aan bij onze Airbnbkamer. De dag erop staakte een groot deel van het openbaar vervoer in Italië. Na het oplappen van mijn rechter bergschoen door een aardige Italiaanse schoenmaker kon ik er weer tegen aan. Gelukkig was onze kamer op slechts 25 minuten loopafstand van het Colosseum, over bekend gesproken! Één van mijn favoriete films, Gladiator, speelt zich daar ook deels af. We hebben hier enkele uren rondgelopen, letterlijk. Er konden ca. 50.000 toeschouwers in zo’n 2000 jaar geleden! Een aantal stappen daar vandaan was de goed bewaarde Arch of Constantine te beschouwen. Vlak daarnaast lag ca. 2000 jaar geleden het centrum van de westerse wereld, het Romeinse Forum (Google maar eens) met daar weer naast de Palatine Hill. Het zijn vooral ruïnes tegenwoordig, maar dat maakt de plaats niet minder speciaal. Het werd al snel donker, maar we hebben toch veel van dit park kunnen zien. De op één-na-laatste dag gingen we naar een nieuw land, het kleinste land ter wereld genaamd het Vaticaan (“bedankt voor de bloemen uit Holland”). We hadden vroeg in de ochtend een afspraak voor het Vaticaan museum inclusief de beroemde Sistine Chapel. Dat museum bleek tot mijn verbazing vol met archeologische en wat modernere schatten te liggen, ofwel verzameld ofwel geschonken. Dit is wellicht het indrukwekkendste archeologische museum dat ik ooit heb mogen zien naast het Louvre, ook in een soort paleisachtige sfeer. Veel klassieke beelden en vazen zijn hier te zien! We zijn aan het einde van onze groepstour afgehaakt en verder op ons eigen tempo het museum bekeken, want er was nog zo veel te zien. De St. Peter's Basilica, de grootste kerk ter wereld, was de volgende bestemming binnen het Vaticaan. Dit is inderdaad een machtig gebouw vol bladgoud en buitengewone versiering. Omdat de dag nog niet helemaal om was, konden we ook nog het Castle Saint Angelo aanschouwen, wat voorheen het mausoleum van de Romeinse keizer Hadrianus was, maar nu vooral dient als uitzichtpunt over Rome. Het laatste halve dagje ben ik naar het Palazzo Massimo del Therme geweest, met enkele schitterende bronzen beelden en vooral veel grote mozaïekvloeren uit Pompei en Herculaneum. De tijd die ik had was iets te kort, maar het was desalniettemin zeer de moeite waard! Later die avond zijn we naar onze tweede bestemming gevlogen...

Eenmaal in Athene aangekomen, duurde het even alvorens we de Airbnb gevonden hadden (geen huisnummer was opgegeven), maar we hadden ditmaal een heel appartement mét twee slaapkamers en een wasmachine. Dat was bijzonder handig halverwege onze reis! Het bleek de dag erop een nationale feestdag te zijn in Griekenland. Veel attracties zouden dus mogelijk gesloten zijn, maar niets bleek minder waar. Sterker nog, veel van de plaatsen waar we naar toe wilden gaan, waren die dag gratis toegankelijk. Die dag zijn we achtereenvolgens naar de o zo bekende Akropolis (centrum van de westerse wereld ca. 2500 jaar geleden) geweest, waar nog enkele gerestaureerde gebouwen stonden van de glorietijd zoals de massale zuilen van het Parthenon, het Erechtheion, het theater of Herod Atticus Odeon en het Theater of Dionysus. Het Ancient Agora of Athens een eindje verderop bestond vooral uit ruïnes, maar er stond nog wel een zeer goed bewaarde tempel genaamd Temple of Hephaestus. Als afsluiter van de dag bezochten we het Akropolis Museum, waar een deel van het Parthenon en Erechtheion te zien zijn, maar ook beelden en - zoals altijd - mooie klassieke Griekse vazen. Het eerste Olympische stadion en het National Archaeological Museum of Athens waren de volgende dag aan de beurt. In het Panathenaic Stadium vonden de eerste Zomerspelen van 1896 plaats en is nog steeds een icoon van Athene! Dit stadion is op een Romeins stadion gebouwd, wat het nog een extra dimensie geeft. Het archeologische museum, rustig op de dag na de feestdag, herbergt de meeste schatten van de Griekse oudheid en vulde de rest van de dag, inclusief een batterij aan schitterende vazen en beelden. De laatste volledige dag in Athene zijn we langs de Temple of Olympian Zeus en de Arch of Hadrianus gehuppeld om vervolgens naar de oude, levendige markt Monastiraki te gaan, waar we enkele souvenirs hebben meegenomen. In de ochtend door de vlucht naar de volgende bestemming in een ander continent ben ik nog even verder gaan shoppen met succes.

Egypte....een nieuw continent voor ons en een hele belevenis! Op het vliegveld van Caïro aangekomen moesten we en visumsticker van $25 kopen om het land binnen te komen. Simpelweg geld verdienen voor de Egyptische overheid dus. Het hotel zou een taxi regelen (maar die kwam niet opdagen zo bleek later). Desalniettemin werden we omringd door al dan niet opdringerige chauffeurs die ons voor te veel geld wel wilden brengen. Na wachten en afdingen hebben we er eentje kunnen krijgen. De dag erop zijn we naar het Egyptian Museum of Antiquities gelopen en kregen we een betere indruk van de chaotische, rommelige stad. Het museum was zeer de moeite waard en we zijn er de hele middag geweest. Bijzonderheden waren de vele koning- en koninginnemummies uit de omgeving van Luxor en de inhoud van de tombe van Tutankhamun inclusief het alom bekende masker. Een klein deel van de collectie was ingepakt, want het nieuwe museum zou moeten openen in 2020 dichtbij de piramides van Giza, maar dat zal wel langer duren denk ik. De dag erna begon onze privétour die we geboekt hadden, te beginnen met de piramides van Giza. We kozen ervoor om een tocht te doen met een kameel en paard voor een aantal uur, wat redelijk goed ging behalve dat het paard me een keer eraf gooide zonder ernstige gevolgen gelukkig. De piramides waren indrukwekkend, maar ook de sfinx die we daarna een bezoekje hebben gebracht. Na slechts halve dag werden we weer in ons hotel gedropt, tot onze verbazing want de dag was nog lang niet voorbij en er was veel meer te doen, maar de tourgids had er geen zin in. In de late middag zijn we daarom maar terug gelopen naar de piramides voor een uitzicht op de grootste piramide op een terras. De dag erop waren we vrijaf en zijn we naar de Khan al Kalili souvenirmarkt gegaan, die voornamelijk bestaat uit nepproducten gemaakt in China in het noordelijke gedeelte en verkopers die het voor een dure prijs proberen te verkopen tenzij je weg dreigt te lopen. Maar wel leuk om te zien. We hebben ook hebben we twee moskees bezocht. In de laatste kregen we zelfs een gratis rondleiding van een aardige oude man, die ons vervolgens naar horen zeggen naar het echte gedeelte van de markt bracht. Teruggaan naar het hotel is uiteindelijk gelukt tijdens spitsuur (lang verhaal). Direct daarna werden we opgehaald voor een treinreis gedurende de nacht naar Luxor vanaf Caïro station....

Dat duurde ca. 12 uur en was nou niet ons favoriete gedeelte van de reis met enkele luidruchtige mensen om ons heen, maar we hebben toch iets kunnen slapen. We werden netjes opgehaald door een tourgids en naar het cruiseschip gebracht. Later die dag zijn we naar zowel de beroemde en grote Karnak en Luxor tempels gegaan, vol zuilen, beelden en afbeeldingen. Zeer de moeite waard! De dag erop was één van de meest memorabele dagen wat mij betreft. We zijn vroeg opgestaan voor een heuse luchtballonvaart tijdens zonsopgang boven de ruïnes aan de westkant van Luxor. Al was het maar 35 minuten in de lucht, net zoals de andere ca. 19 ballonnen, toch was het een mooie belevenis. En de dag was nog maar net begonnen, want nog die ochtend zijn de naar de vallei van de koningen gebracht om drie tombes te zien. Al waren de mummies weggehaald (in het museum in Caïro te zien), toch waren de muren vol kleurige Egyptische afbeeldingen met reliëf nog steeds adembenemend. De tempel van Hatshepsut volgde. Bijna volledig gereconstrueerd maar groot! Als afsluiter van deze dag zijn we kort gestopt bij de twee kolossen van Memnon. Weer de cruiseboot op zijn we naar het zuiden gevaren op het stille schip (motor was nauwelijks te horen) om de volgende dag twee tempels te bezoeken. Gedurende de dag zijn we naar de tempel van Horus in Edfu geweest, met paard en wagen ditmaal. Dit duurde ca. 20 minuten en we moesten daarna door een te drukke marktstraat slingeren met heel veel verkopers. De tempel was relatief jong met ~2100 jaar oud en heel goed bewaard met veel zuilen en afbeeldingen gehakt in de hoge muren. Na weer een stukje varen kwamen we aan bij de tempel van Kom Ombo rond de zonsondergang. Dit is een tempel gewijd aan de krokodil- en ook de valkgod, gebouwd ongeveer 2100 jaar geleden. Er waren ook veel gemummificeerde krokodillen te zien in een klein museumpje ernaast. De dag erop begonnen we erg vroeg, want we vertrokken met een busje om een uur of 4 naar de tempel van Abu Simbel, een tempel gewijd aan koning Ramses ll. Dat gebouw is voordat de dam van Aswan werd voltooid helemaal verplaatst na het in blokken zagen ervan naar hogere gronden omdat het anders onder zou lopen, net zoals 17 andere tempels overigens. Deze tempel was helemaal in het zuiden Egypte, op ca. 3 uur rijafstand van Aswan waar onze boot lag aangemeerd op het eindpunt. Mooie ervaring dat tempelcomplex, wat uit twee gebouwen bestond. De tweede was voor zijn koningin. Geen levende krokodillen gezien hier helaas, die alleen nog in zuidelijk Egypte leven. Na weer helemaal terug gereden te zijn, was het tijd voor de Philae Island tempel, waar we met een bootje naar toe moesten. Vergelijkbaar qua ouderdom met de Edfu tempel maar een stuk rustiger en ook kleiner. Blijkbaar is het leger van Napoleon hier nog geweest gezien de inscripties. Laatste stop die dag was de Aswan dam, die er voor heeft gezorgd dat er geen overstromingen meer zijn stroomafwaarts. Stroomopwaarts ontstond er een meer zodat tempels verplaatst moesten worden.

Na dagen in het zuiden van Egypte te hebben vertoefd, zijn we op de nachttrein gezet naar Caïro, waar we vroeg in de ochtend weer aankwamen. Het programma voor die dag was ons lang onduidelijk, maar na meerdere malen vragen hebben we zelf maar een plan voorgesteld, ook omdat we de eerste dag in Giza te weinig hadden gezien. Daar zijn ze mee akkoord gegaan, wat een meevaller was. Het werd een drukke dag met een chauffeur en een gids, ditmaal wel privé zoals omschreven in de tour die we geboekt hadden. In zuidelijk Egypte waren er geen privégidsen voor ons vreemd genoeg. We zijn ten eerste naar de stapsgewijze piramide geweest (de oudste echte piramide!) en vervolgens naar de gebogen en de rode piramide. In de gebogen piramide konden we zelfs naar binnen sinds juli dit jaar. In een klein tunneltje gingen we eerst 80 m omlaag op onze hurken en toen tweemaal omhoog met trappen. Er warm en een goede oefening. We vonden geen schat, maar wel enigszins verrassend meer dan honderd vleermuizen. Als afsluiter hebben we korte bezoekjes gebracht aan een moskee en een kerk. Dat was het dan! De volgende dag vlogen we terug van Caïro naar Brussel via Casablanca in Marokko, waarna we de trein hebben gepakt naar Wezep. Een volledig dagje in Nederland hebben we gespendeerd met familieleden en ik ben nog even naar een vriend van me geweest. Van Amsterdam via Dublin zijn we zo weer in Minneapolis beland. Volgende keer meer over het vervolg van de reis naar onze nieuwe woonplaats: Tuscaloosa in Alabama.

Adiël

Add your comment

Your name:
Your email:
Title:
Comment:
  The word for verification. Lowercase letters only with no spaces.